Formació i serveis socioculturals
Inici Inici    Mapa Web Mapa web    contactar Contacta    | Diumenge, 19 de novembre de 2017 | 00:04 |

Puluc

Imatge CAE

 

El puluc és un joc dels indis Ketchi que viuen als altiplans de Guatemala i que són descendents directes dels maies. Antigament el tauler de joc era ben peculiar: 10 panotxes de blat de moro alineades que delimitaven 11 caselles de joc. En comptes de daus s'utilitzaven grans de blat de moro amb una cara pintada.

 


El joc està format per:

  • Un tauler format per un recorregut d'11 caselles
  • 5 fitxes blanques i 5 fitxes negres
  • 4 daus de dues cares (poden ser de diferents tipus)


L’objectiu del joc és capturar totes les fitxes del jugador contrari.

Per tal de fer avançar les fitxes es poden utilitzar diferents tipus de daus: llistons, amb una cara blanca i l’altra negra, grans de blat de moro amb una cara pintada, etc. Les puntuacions que s’obtenen són:

  • Una cara blanca o no pintada cap amunt                   1
  • Dues cares blanques o no pintades cap amunt           2
  • Tres cares blanques o no pintades cap amunt            3
  • Quatre cares blanques o no pintades cap amunt         4
  • Cap cara blanca no pintada cap amunt                      5



Comença un jugador tirant els daus, i introdueix una fitxa al tauler, avançant de dreta a esquerra tants punts com ha obtingut en la tirada. Al seu torn, el segon jugador introdueix una de les seves fitxes, però ho fa per l’altre extrem del tauler, i avançant d’esquerra a dreta, en sentit contrari al orimer jugador. Alternativament els dos jugadors fan les seves jugades. En la següent jugada poden moure alguna de les fitxes que ja estan al tauler o introduir-ne de noves. Es poden introduir tantes les fitxes com es vulgui.

Una fitxa no pot anar a parar a una casella ocupada per una altra del mateix color. En canvi, quan una fitxa va a parar a una casella ocupada per una fitxa contrària, la captura, tot posant-se a sobre d’ella. Quan el jugador que ha fet la captura torni a jugar, podrà moure la seva fitxa arrossegant la que té a sota com si es tractés d’una única fitxa, i així fins a aconseguir sortir per l’altra banda del tauler.

Un cop una fitxa ha capturat una fitxa contrària, en els seus successius torns, pot continuar capturant-ne més. Però cal anar alerta: un grup de fitxes –que a la força conté fitxes dels dos jugadors- també pot ser capturat pel jugador contrari al que té la fitxa del capdamunt del grup.

Quan una fitxa o un grup de fitxes arriben al final del tauler, surten, sense que sigui necessari fer-ho amb una puntuació exacta. Les fitxes pròpies poden tornar a ser introduïdes al joc i les contràries es retiren definitivament. Guanya qui captura totes les fitxes del contrari, dins o fora del tauler.