Formació i serveis socioculturals
Inici Inici    Mapa Web Mapa web    contactar Contacta    | Diumenge, 19 de novembre de 2017 | 00:05 |

Fanorona

Imatge CAE

 

Nascut al segle XVII, el Fanorona és considerat avui dia el joc nacional de Madagascar. El tauler de joc sembla dos taulers d’alquerc, un al costat de l’altre, però la manera de jugar-hi és completament diferent. Sembla que a aquest joc se li atribuïen qualitats endevinatòries. Al 1885, mentre els francesos assetjaven Antananarivo -la capital de Madagascar- la reina Ranavalona III buscava en el desenllaç d’una partida de fanorona, la millor estratègia per defensar la ciutat. Greu error: va perdre la guerra, l’illa va caure en mans franceses que van abolir la monarquia i la van convertir en una colònia francesa. Més tard, la reina va haver de marxar a l’exili.


El joc està format per:

  • un tauler format per una quadrícula de 4 * 8 caselles, que determina un total de 45 interseccions
  • 22 fitxes blanques
  • 22 fitxes negres


Les fitxes es col·loquen tal com mostra la fotografia.


L’objectiu del joc és intentar aconseguir d’eliminar totes les fitxes del contrari. Qui ho aconsegueixi guanya la partida.


Per torns, els jugadors mouen una de les seves fitxes a una posició adjacent buida que estigui unida per una línia. Comencen les blanques.


Hi ha dues maneres de capturar les fitxes de l’adversari. La primera, picant o per aproximació, i la segona, aspirant o per allunyament. Les fitxes capturades es retiren del joc.


Les captures picant es fan quan al moure una peça queda tocant, en la mateixa direcció en que s’ha fet el moviment, una o més peces contràries. 


Les captures per aspiració s’aconsegueixen al separar una fitxa d’una o vàries de contràries amb les quals estava en contacte, sempre també en la mateixa direcció en que s’ha fet el moviment. 


Quan en un moviment hi ha la possibilitat de fer diferents captures, cal triar quina és la més convenient.

 


Hi ha possibilitat d’encadenar captures. Això es fa si amb la mateixa fitxa que hem aconseguit una captura, tenim la possibilitat de fer-ne una altra. S’han de donar, però, dues condicions: cal variar la direcció del moviment, i no es pot passar dues vegades per la mateixa casella.

 


Com a les dames, capturar és obligatori. Si un jugador tenia possibilitats de fer una captura i no la fa, l’altre jugador li ha d’eliminar la fitxa amb que podia fer la captura.